«Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αποτελούν μέρος του ελληνικού χρέους και ελλείμματος», υποστήριξε στη χθεσινή του παρουσίαση ο καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Πλειός.
Της Διαλεκτής Αγγελή*
Στο δημοσιογραφικό συμπόσιο με θέμα «Το μέλλον λέγεται «ίσως»- Η παραγωγή και η κατανάλωση των μέσων στη μετάβαση», το οποίο διοργάνωσε η πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, την περασμένη Τετάρτη, παρουσιάστηκαν απόψεις για το μέλλον της δημοσιογραφίας, την επίδραση που έχει η κρίση στα μέσα καθώς και η αποστολή του δημοσιογράφου στη νέα αυτή εποχή.
Ο Μάικλ Γέκελ, καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Τριρ, μίλησε για τις εξελίξεις στον τομέα των ΜΜΕ, ενώ δεν παρέλειψε να σκιαγραφήσει τους καταναλωτές των νέων μέσων, τους οποίους μάλιστα χαρακτήρισε «σκλάβους του χρόνου». Τόνισε πως οι καταναλωτές πλέον αποζητούν τρόπους τόσο να ενημερωθούν όσο και να γλιτώσουν χρόνο και άρα τα νέα μέσα προσαρμόζονται σε αυτές τις απαιτήσεις, προσπαθώντας την ίδια στιγμή να αποφύγουν την «υλική κούραση», όπως χαρακτηριστικά είπε, αναφερόμενος στην αναπαραγωγή παρόμοιων πληροφοριών και ειδήσεων.
Στη συνέχεια, ο καθηγητής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Πλειός, περιέγραψε τους τρόπους με τους οποίους η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης. Μίλησε για τη μείωση στις πωλήσεις και στη διαφημιστική δαπάνη, τη συρρίκνωση του τομέα των μέσων, τα υψηλά ποσοστά ανεργίας στον τομέα καθώς και το «ξεπούλημα» των μιντιακών οργανισμών στις τράπεζες. Δεν παρέλειψε μάλιστα να κάνει λόγο για το γεγονός ότι τα παραδοσιακά μέσα αναπαράγουν τις κυβερνητικές απόψεις όσον αφορά την επιβαλλόμενη λιτότητα, με αποτέλεσμα να χάσουν την εμπιστοσύνη του κοινού. Σε αυτό το σημείο παρουσίασε στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, σύμφωνα με τα οποία αποδεικνύεται στροφή του κοινού προς τα νέα μέσα και ειδικά προς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία και ερμηνεύει ως μια προσπάθεια αυτονομίας και ανταγωνισμού των χρηστών των πλατφορμών αυτών απέναντι στην κοινωνική ελίτ.
Στη δημοσιογραφική κάλυψη της οικονομικής κρίσης τα τελευταία τέσσερα χρόνια, τόσο από τα ελληνικά όσο και από τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, αναφέρθηκε ο Γιώργος Τζογόπουλος, που μίλησε και για τον ρόλο που θα διαδραματίσουν οι δημοσιογράφοι στη διαμόρφωση μιας κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας μέσω της κάλυψης της κρίσης.
_____________________
d.angeli@efsyn.gr
Ο Μάικλ Γέκελ, καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Τριρ, μίλησε για τις εξελίξεις στον τομέα των ΜΜΕ, ενώ δεν παρέλειψε να σκιαγραφήσει τους καταναλωτές των νέων μέσων, τους οποίους μάλιστα χαρακτήρισε «σκλάβους του χρόνου». Τόνισε πως οι καταναλωτές πλέον αποζητούν τρόπους τόσο να ενημερωθούν όσο και να γλιτώσουν χρόνο και άρα τα νέα μέσα προσαρμόζονται σε αυτές τις απαιτήσεις, προσπαθώντας την ίδια στιγμή να αποφύγουν την «υλική κούραση», όπως χαρακτηριστικά είπε, αναφερόμενος στην αναπαραγωγή παρόμοιων πληροφοριών και ειδήσεων.
Στη συνέχεια, ο καθηγητής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Πλειός, περιέγραψε τους τρόπους με τους οποίους η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης. Μίλησε για τη μείωση στις πωλήσεις και στη διαφημιστική δαπάνη, τη συρρίκνωση του τομέα των μέσων, τα υψηλά ποσοστά ανεργίας στον τομέα καθώς και το «ξεπούλημα» των μιντιακών οργανισμών στις τράπεζες. Δεν παρέλειψε μάλιστα να κάνει λόγο για το γεγονός ότι τα παραδοσιακά μέσα αναπαράγουν τις κυβερνητικές απόψεις όσον αφορά την επιβαλλόμενη λιτότητα, με αποτέλεσμα να χάσουν την εμπιστοσύνη του κοινού. Σε αυτό το σημείο παρουσίασε στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, σύμφωνα με τα οποία αποδεικνύεται στροφή του κοινού προς τα νέα μέσα και ειδικά προς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία και ερμηνεύει ως μια προσπάθεια αυτονομίας και ανταγωνισμού των χρηστών των πλατφορμών αυτών απέναντι στην κοινωνική ελίτ.
Στη δημοσιογραφική κάλυψη της οικονομικής κρίσης τα τελευταία τέσσερα χρόνια, τόσο από τα ελληνικά όσο και από τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, αναφέρθηκε ο Γιώργος Τζογόπουλος, που μίλησε και για τον ρόλο που θα διαδραματίσουν οι δημοσιογράφοι στη διαμόρφωση μιας κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας μέσω της κάλυψης της κρίσης.
_____________________
d.angeli@efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου