Η ψηφιακή ενημέρωση είναι εδώ
Οι αλλαγές στον Τύπο,
Οι αλλαγές στον Τύπο,
το Διαδίκτυο και η διαδραστικότητα
το θέμα εκδήλωσης που διοργανώθηκε από το Μegaron Ρlus
Το μέλλον της δημοσιογραφίας και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο παραδοσιακός γραπτός Τύπος στο «πέρασμά του» στο Διαδίκτυο ήταν το βασικό θέμα που συζητήθηκε στην εκδήλωση που διοργάνωσε χθες το Μegaron Ρlus με τίτλο «Η δημοσιογραφία στην εποχή του Διαδικτύου» με τη συμμετοχή εκπροσώπων διεθνών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Κύριοι ομιλητές ήταν η κυρία Λίντια Αγκουίρε, διευθύντρια της ηλεκτρονικής έκδοσης της ισπανικής εφημερίδας «Εl Ρais», η κυρία Τζορτζίνα Χένρι, διευθύντρια του διαδικτυακού «Comment is Free» της βρετανικής εφημερίδας «Τhe Guardian», και ο κ. Τζιμ Ρόμπερτς , διευθυντής της διαδικτυακής έκδοσης των «Νew Υork Τimes». Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Δ.Ψυχογιός , καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου και διευθυντής του δικτυακού τόπου του «Βήματος» (www.tovima.gr). Οπως ανέφεραν οι ομιλητές τη στιγμή που η δημοσιογραφία αλλάζει εντελώς μορφή και περιεχόμενο η οικονομική κρίση αναγκάζει τις εφημερίδες να αντιμετωπίσουν την πρόκληση αυτή κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες. Η κυρία Αγκουίρε αναφέρθηκε στις τεράστιες αλλαγές που οι εφημερίδες και οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί θα πρέπει να κάνουν προκειμένου να επιβιώσουν στην εποχή της ψηφιακής ενημέρωσης. «Οι εφημερίδες είναι σημαντικό τμήμα οποιασδήποτε ελεύθερης και δημοκρατικής κοινωνίας. Είναι υποχρέωσή μας να διατηρήσουμε ζωντανές τις εφημερίδες» τόνισε χαρακτηριστικά και μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο η «Εl Ρais» αναγκάστηκε να αλλάξει τα τελευταία χρόνια όχι μόνο στο επιχειρηματικό της μοντέλο αλλά και στον τρόπο λειτουργίας των δημοσιογράφων που εργάζονται σε αυτή. Οπως υπογράμμισε η κυρία Αγκουίρε, μετά την «έκρηξη» του Διαδικτύου«τα πάντα άλλαξαν,το τοπίο απορρυθμίστηκε εντελώς και οι κανόνες του ανταγωνισμού άλλαξαν. Οι πηγές της ενημέρωσης πολλαπλασιάστηκαν, σε εκρηκτικό βαθμό. Με τη βοήθεια του Ιnternet μπορεί κάποιος να διαβάσει όλες τις εφημερίδες του κόσμου.Ταυτόχρονα υπάρχουν εκατομμύρια ιστολόγια και ιστοσελίδες που συναθροίζουν ειδήσεις. Πολλές από τις ιστοσελίδες αυτές αποκομίζουν κέρδη χρησιμοποιώντας τις ειδήσεις που εμείς συλλέξαμε. Με λίγα λόγια οι εφημερίδες πληρώνουν ακριβά για να έχουν τους ρεπόρτερ τους στη Γάζα ή στα άλλα “καυτά” σημεία του πλανήτη και τη δουλειά των δημοσιογράφων αυτών την εκμεταλλεύονται συναθροιστές ειδήσεων στο Διαδίκτυο, όπως το Google Νews, για να αποκομίζουν μεγάλα κέρδη».
Η κυρία Χένρι αναφέρθηκε κυρίως στην εμπειρία της στη διαδραστική σχέση των δημοσιογράφων με τους αναγνώστες και στον τρόπο με τον οποίο το Ιnternet άλλαξε για πάντα τη σχέση αυτή. Οπως ανέφερε, πριν από την εμφάνιση του Ιnternet, η σχέση αυτή ήταν μονόδρομος. «Παλιότερα από τη μία πλευρά ήταν οι δημοσιογράφοι που εμφανίζονταν ως εμπειρογνώμονες και ειδικοί και από την άλλη, οι απρόσωποι αναγνώστες που διάβαζαν όσα έγραφαν οι δημοσιογράφοι χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να σχολιάσουν ή να απαντήσουν σε αυτά. Τα τελευταία χρόνια»τόνισε η κυρία Χένρι «το Ιnternet άλλαξε εντελώς αυτό το παρωχημένο πρότυπο». Οι εφημερίδες, προκειμένου να επιβιώσουν στη νέα πραγματικότητα, αποφάσισαν να «ανοίξουν» τα δημοσιεύματά τους στον σχολιασμό των αναγνωστών.«Το “Comment is Free” ξεκίνησε για να προσφέρει στους αναγνώστες μας τη δυνατότητα άμεσου σχολιασμού της επικαιρότητας ή των ρεπορτάζ και των αναλύσεων της εφημερίδας, αλλά και τη δυνατότητα να ανταλλάσσουν απόψεις με τους δημοσιογράφους ή τους άλλους αναγνώστες. Επίσης θέλαμε να ανοίξουμε έναν ζωντανό διάλογο με τους αναγνώστες»ανέφερε. Ο μεγάλος αριθμός σχολίων και αναγνωστών που σχολιάζουν όλα τα θέματα της επικαιρότητας είναι, σύμφωνα με την κυρία Χένρι, απόδειξη της επιτυχίας του εγχειρήματος. «Εχουμε τακτικούς σχολιαστές, που πολλές φορές κάνουν πολύ ενδιαφέροντα σχόλια, δίνοντας νέα διάσταση στη συζήτηση. Επίσης φιλοξενούμε πολλούς bloggers ακαδημαϊκούς, ακτιβιστές, επιστήμονες και περιβαλλοντολόγους που σχολιάζουν την επικαιρότητα και δημοσιεύουν τις απόψεις τους» ανέφερε χαρακτηριστικά. Oκ. Ρόμπερτς αναφέρθηκε στις επιχειρηματικές προκλήσεις της μετάβασης στην ψηφιακή εποχή για έναν δημοσιογραφικό όμιλο καθώς και κατά πόσον η ψηφιακή δημοσιογραφία θα καταφέρει να επιβιώσει στη νέα πραγματικότητα. «Τα ΜΜΕ υφίστανται τεράστιες πιέσεις στην εποχή μας τόσο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης όσο και εξαιτίας της εξάπλωσης νέων μορφών ενημέρωσης.
Καθημερινά διαβάζουμε ειδήσεις για χρεοκοπίες εφημερίδων, απολύσεις και δραστικές περικοπές των εξόδων λειτουργίας στους περισσότερους δημοσιογραφικούς οργανισμούς» είπε ο κ. Ρόμπερτς. Οπως εξήγησε οι «Νew Υork Τimes» έχουν επενδύσει πολύ κόπο και χρήματα στη δημιουργία της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας, αλλά και στον εμπλουτισμό της με καινοτόμες υπηρεσίες που ικανοποιούν τις απαιτήσεις των αναγνωστών της για πληρέστερη και πιο σύγχρονη ενημέρωση.«Πιστεύω ότι το μέλλον της δημοσιογραφίας είναι ψηφιακό και αυτό σημαίνει ότι οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να μάθουν να λειτουργούν με ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο από αυτό που λειτουργούσαν ως σήμερα» υποστήριξε.
*από την εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ" ΡΕΠΟΡΤΑΖ Δ. ΓΑΛΑΝΗΣ Πέμπτη 7 Μαΐου 2009
Το μέλλον της δημοσιογραφίας και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο παραδοσιακός γραπτός Τύπος στο «πέρασμά του» στο Διαδίκτυο ήταν το βασικό θέμα που συζητήθηκε στην εκδήλωση που διοργάνωσε χθες το Μegaron Ρlus με τίτλο «Η δημοσιογραφία στην εποχή του Διαδικτύου» με τη συμμετοχή εκπροσώπων διεθνών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Κύριοι ομιλητές ήταν η κυρία Λίντια Αγκουίρε, διευθύντρια της ηλεκτρονικής έκδοσης της ισπανικής εφημερίδας «Εl Ρais», η κυρία Τζορτζίνα Χένρι, διευθύντρια του διαδικτυακού «Comment is Free» της βρετανικής εφημερίδας «Τhe Guardian», και ο κ. Τζιμ Ρόμπερτς , διευθυντής της διαδικτυακής έκδοσης των «Νew Υork Τimes». Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Δ.Ψυχογιός , καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου και διευθυντής του δικτυακού τόπου του «Βήματος» (www.tovima.gr). Οπως ανέφεραν οι ομιλητές τη στιγμή που η δημοσιογραφία αλλάζει εντελώς μορφή και περιεχόμενο η οικονομική κρίση αναγκάζει τις εφημερίδες να αντιμετωπίσουν την πρόκληση αυτή κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες. Η κυρία Αγκουίρε αναφέρθηκε στις τεράστιες αλλαγές που οι εφημερίδες και οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί θα πρέπει να κάνουν προκειμένου να επιβιώσουν στην εποχή της ψηφιακής ενημέρωσης. «Οι εφημερίδες είναι σημαντικό τμήμα οποιασδήποτε ελεύθερης και δημοκρατικής κοινωνίας. Είναι υποχρέωσή μας να διατηρήσουμε ζωντανές τις εφημερίδες» τόνισε χαρακτηριστικά και μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο η «Εl Ρais» αναγκάστηκε να αλλάξει τα τελευταία χρόνια όχι μόνο στο επιχειρηματικό της μοντέλο αλλά και στον τρόπο λειτουργίας των δημοσιογράφων που εργάζονται σε αυτή. Οπως υπογράμμισε η κυρία Αγκουίρε, μετά την «έκρηξη» του Διαδικτύου«τα πάντα άλλαξαν,το τοπίο απορρυθμίστηκε εντελώς και οι κανόνες του ανταγωνισμού άλλαξαν. Οι πηγές της ενημέρωσης πολλαπλασιάστηκαν, σε εκρηκτικό βαθμό. Με τη βοήθεια του Ιnternet μπορεί κάποιος να διαβάσει όλες τις εφημερίδες του κόσμου.Ταυτόχρονα υπάρχουν εκατομμύρια ιστολόγια και ιστοσελίδες που συναθροίζουν ειδήσεις. Πολλές από τις ιστοσελίδες αυτές αποκομίζουν κέρδη χρησιμοποιώντας τις ειδήσεις που εμείς συλλέξαμε. Με λίγα λόγια οι εφημερίδες πληρώνουν ακριβά για να έχουν τους ρεπόρτερ τους στη Γάζα ή στα άλλα “καυτά” σημεία του πλανήτη και τη δουλειά των δημοσιογράφων αυτών την εκμεταλλεύονται συναθροιστές ειδήσεων στο Διαδίκτυο, όπως το Google Νews, για να αποκομίζουν μεγάλα κέρδη».
Η κυρία Χένρι αναφέρθηκε κυρίως στην εμπειρία της στη διαδραστική σχέση των δημοσιογράφων με τους αναγνώστες και στον τρόπο με τον οποίο το Ιnternet άλλαξε για πάντα τη σχέση αυτή. Οπως ανέφερε, πριν από την εμφάνιση του Ιnternet, η σχέση αυτή ήταν μονόδρομος. «Παλιότερα από τη μία πλευρά ήταν οι δημοσιογράφοι που εμφανίζονταν ως εμπειρογνώμονες και ειδικοί και από την άλλη, οι απρόσωποι αναγνώστες που διάβαζαν όσα έγραφαν οι δημοσιογράφοι χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να σχολιάσουν ή να απαντήσουν σε αυτά. Τα τελευταία χρόνια»τόνισε η κυρία Χένρι «το Ιnternet άλλαξε εντελώς αυτό το παρωχημένο πρότυπο». Οι εφημερίδες, προκειμένου να επιβιώσουν στη νέα πραγματικότητα, αποφάσισαν να «ανοίξουν» τα δημοσιεύματά τους στον σχολιασμό των αναγνωστών.«Το “Comment is Free” ξεκίνησε για να προσφέρει στους αναγνώστες μας τη δυνατότητα άμεσου σχολιασμού της επικαιρότητας ή των ρεπορτάζ και των αναλύσεων της εφημερίδας, αλλά και τη δυνατότητα να ανταλλάσσουν απόψεις με τους δημοσιογράφους ή τους άλλους αναγνώστες. Επίσης θέλαμε να ανοίξουμε έναν ζωντανό διάλογο με τους αναγνώστες»ανέφερε. Ο μεγάλος αριθμός σχολίων και αναγνωστών που σχολιάζουν όλα τα θέματα της επικαιρότητας είναι, σύμφωνα με την κυρία Χένρι, απόδειξη της επιτυχίας του εγχειρήματος. «Εχουμε τακτικούς σχολιαστές, που πολλές φορές κάνουν πολύ ενδιαφέροντα σχόλια, δίνοντας νέα διάσταση στη συζήτηση. Επίσης φιλοξενούμε πολλούς bloggers ακαδημαϊκούς, ακτιβιστές, επιστήμονες και περιβαλλοντολόγους που σχολιάζουν την επικαιρότητα και δημοσιεύουν τις απόψεις τους» ανέφερε χαρακτηριστικά. Oκ. Ρόμπερτς αναφέρθηκε στις επιχειρηματικές προκλήσεις της μετάβασης στην ψηφιακή εποχή για έναν δημοσιογραφικό όμιλο καθώς και κατά πόσον η ψηφιακή δημοσιογραφία θα καταφέρει να επιβιώσει στη νέα πραγματικότητα. «Τα ΜΜΕ υφίστανται τεράστιες πιέσεις στην εποχή μας τόσο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης όσο και εξαιτίας της εξάπλωσης νέων μορφών ενημέρωσης.
Καθημερινά διαβάζουμε ειδήσεις για χρεοκοπίες εφημερίδων, απολύσεις και δραστικές περικοπές των εξόδων λειτουργίας στους περισσότερους δημοσιογραφικούς οργανισμούς» είπε ο κ. Ρόμπερτς. Οπως εξήγησε οι «Νew Υork Τimes» έχουν επενδύσει πολύ κόπο και χρήματα στη δημιουργία της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας, αλλά και στον εμπλουτισμό της με καινοτόμες υπηρεσίες που ικανοποιούν τις απαιτήσεις των αναγνωστών της για πληρέστερη και πιο σύγχρονη ενημέρωση.«Πιστεύω ότι το μέλλον της δημοσιογραφίας είναι ψηφιακό και αυτό σημαίνει ότι οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να μάθουν να λειτουργούν με ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο από αυτό που λειτουργούσαν ως σήμερα» υποστήριξε.
*από την εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ" ΡΕΠΟΡΤΑΖ Δ. ΓΑΛΑΝΗΣ Πέμπτη 7 Μαΐου 2009
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artId=266839&dt=07/05/2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου